SATU PENCARIAN SINAR HIDAYAH


Satu Pencarian Sinar Hidayah-inside

MAK NYAH, PONDAN, BAPOK, DARAI, MUKHANNAZ, BENCONG, WARIA…Suatu istilah yang tidak asing dalam masyarakat kita hari ni. Kehadiran mereka di khayalak sentiasa menarik perhatian. Lemah-lembut, manja, melaram, seksi dan menarik ada kalanya melebihi wanita sejati. Kemunculan mereka kekadang mengundang perasaan jelik, meluat dan benci sesetengah golongan. Hakikatnya golongan ini terperangkap dalam satu situasi yang mendorong mereka memilih untuk kehidupan songsang. Hakikat kelakian mereka telah musnah dan mereka menjalani kehidupan sebagai seorang perempuan.

Persoalan disini siapa yang harus dipersalahkan??

JAKIM mengambil pendekatan memujuk mereka tanpa ada perasaan sangsi dan stigma. manusia tidak layak menghukum mereka dengan menentukan dosa pahala, syurga neraka tetapi kita bertangungjawab menyedarkan mereka dari dunia khayal dan menyedari hakikat kejadian manusia di muka bumi ini.

Meneruskan kesinambungan program 2012, atas permintaan komuniti sendiri maka JAKIM dengan kerjasama Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang(JHEAIPP) dan Kementerian Kesihatan Malaysia telah mengadakan Program Perkhemahan Muhibbah 2013 di Jerejak Rainforest Pulau Pinang pada 27 hingga 1 Mac 2013.

3 hari berkampung di pulau Jerejak peserta di dedahkan dengan pelbagai maklumat antaranya isu HIV/AIDS, isu masyarakat, hal semasa, tayangan video prihal kematian, night walk dan sebagainya. Peserta juga di beri kelonggaran untuk beriadah bersama pihak urusetia dan pihak resort.

Pendekatan tauhid, mengenal diri dan mengenal maha pencipta adalah satu elemen yang paling penting sepanjang pengisian program. Peserta amat tersentuh dan mengalirkan air mata apabila menghayati pengisian program. Al Fadil Ustaz Hanafiah Abdul Malik atau lebih di kenali dengan nama SIFU Hanafi adalah pemudah cara dalam mengendalikan para peserta.

Pengarah Bahagian KSK,JAKIM, Ustazah Saimah binti Mukhtar menyatakan program kerohanian dan penghayatan tauhid seperti ini adalah tangungjawab semua pihak, komuniti ini wajib diberi perhatian sewajarnya. Mereka perlukan kasih sayang dan perhatian sepenuhnya. Hidayah hanya dari Allah, kita hanya berusaha dan menunjukkan jalan sahaja.

“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa-apa yang pada diri mereka” QS 13 : 11

Semoga kita semua tergolong dalam golongan orang yang beriman dan mendapat tempat di syurga kelak…Aminnnn….

Sumber: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)

~ oleh Lokman Hashim, Editor - MutiaraIslam Online di Mac 7, 2013.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: